Cумніви, приниження та звинувачення - архаїчна медична мова може зашкодити пацієнтам

Подібне спілкування може негативно вплинути на довірчі стосунки між пацієнтом і лікарем та спричинити невдачі у лікуванні

📝Згідно з нещодавнім аналізом, мова, яка використовується під час медичної консультації, відіграє важливу роль у стосунках між пацієнтом і лікарем, і без ретельно підібраного підходу, слів і речень вона може завдати шкоди.

Доктор Каїтріона Кокс разом з доктором Зоєю Фрітз з Інституту досліджень удосконалення охорони здоров'я Кембриджського університету в Англії зазначили, що такі фрази, як «залежний від речовин», «жир», «ожиріння» та «нетерпимість» спонукають пацієнтів гірше ставитися до своїх лікарів, а в деяких випадках відлякують їх від повторного звернення.

Мова, яка принижує, спонукає до сумнівів чи звинувачує, продовжує широко використовуватися в повсякденній клінічній практиці, як в усній формі, так і в письмових нотатках – пишуть автори публікації у British Medical Journal.

Така мова може негативно впливати на відносини між лікарями і пацієнтами. Оптимізація спілкування для побудови довіри та підтримки спільного прийняття рішень точно не зашкодить пацієнтам, і її слід розглядати як позитивний крок до здорових терапевтичних відносин.

Щоб підтвердити свою думку, автори аналізу зібрали нещодавні дослідження щодо особливостей мови в медичних звітах та її впливу, чи то в медичних записах, чи у взаємовідносинах пацієнта з лікарем.

Кокс і Фрітз зазначили, що згідно з дослідженням того, що пацієнти вважають образливим вживання таких слів, як «висловлює скарги», «заперечує» та «заявляє» у медичних записах, вони мають негативний відтінок і часто означають, що пацієнт починає вважати лікаря необ’єктивним і неточним, втрачаючи довіру до нього.

Аналогічно, певні терміни можуть характеризувати пацієнта як пасивного чи інфальтильного. Наприклад, у дослідженнях мови, яка використовується при лікуванні діабету, відносно пацієнтів часто вживають речення про заборону споживання певну їжу, що може виглядати як моралізаторські засудження. Крім того, при спілкуванні з пацієнтами, які не вживали ліків, часто використовують термін «некомплаєнтість». Більш нейтральні варіанти, такі як «прихильність», можуть переформулювати відносини між лікарем і пацієнтом, і сприяти їх кращій комунікації.

Кокс і Фрітз також виділили формулювання, що неявно звинувачує пацієнтів у негативних результатах. Наприклад, при лікуванні цукрового діабету та епілепсії такі фрази, як «погано контрольований» діабет або напади, можуть звучати засуджуючи. Такі терміни приховують складність факторів, які не контролюються пацієнтом і можуть сприяти стигматизації. «Невдача» або «пацієнт невдало пройшов імунотерапію» також можуть вказувати на те, що причиною невдачі нібито є самі пацієнти. Автори зазначили, що фахівці можуть використовувати «лікування не пройшло успішно» або інші більш нейтральні формулювання.

Використання такого типу мови може вплинути на те, як медичні працівники бачать пацієнтів. В одному дослідженні, присвяченому лікуванню залежності від психоактивних речовин, медичні працівники сильніше погоджувалися з тим, що пацієнти були «особисто винними» і не були проти певних каральних заходів, коли використовуються більш стигматизаційні висловлювання.

Лікарі не хочуть робити щось, щоб образити, заподіяти шкоду чи не поважати наших пацієнтів. Доктор Майкл Сан, кандидат медичних наук у Школі медицини Прітцкера Чиказького університету, який проводить дослідження мови лікарів, сподівається, що фахівці адекватно реагують на пацієнтів, які повідомляють їм про це.

Сан очолив дослідження, нещодавно опубліковане в журналі «Health Affairs», в якому було проаналізовано понад 40 000 електронних медичних карток на наявність негативних дескрипторів, які вказують на расові та інші упередження, виявивши, що у темношкірих пацієнтів більш ніж вдвічі більше випадків негативних формулювань у медичних записах, аніж у білих пацієнтів. Неодружені пацієнти та ті, хто має державну страховку, також частіше мали негативні формулювання.

Низка досліджень, на які спирається поточний аналіз, показали наслідки використання стигматизуючої мови, наприклад, менше виписаних ліків і більше пацієнтів, які повідомляють про рідше звернення до лікаря, через те, що їм може бути некомфортно звертатися до лікарів за допомогою.

Доктор Сан додав, що соціальне і культурне зрушення, разом з новою політикою, яка забезпечує транспарентність (відсутність секретів і боязні щось сказати), сигналізує про значущі позитивні зміни. З появою «Open Notes» тепер, коли пацієнти мають кращу автономію для доступу до своїх записів, вони можуть вказувати на певні терміни, які для них є неприємними і образливими.

Щодо того, як можуть почувати себе лікарі, Сан вважає, що відштовхування пацієнтів від медичних працівників часто виникає, коли люди не розуміють, що певна модель спілкування є неправильною.

Наприклад, коли Американська медична асоціація та Асоціація американських медичних коледжів оприлюднили рекомендації щодо мови для досягнення здорових і справедливих співвідносин, Конор Фрідерсдорф з форуму «The Atlantic» розкритикував їх, зазначивши, що мовний режим зайшов занадто далеко.

Натомість, Сан зазначив, що при публікації подібних заяв чи рекомендацій, часто здається, що якщо медичні працівники використовували застарілу модель спілкування, то вони погані або роблять щось не так. Часто лікарі мають багато пацієнтів, з якими у них чудові стосунки, а також якісний догляд за пацієнтами, незважаючи на їхню мову... Це не означає, що лікарі роблять щось не так, але є речі, які ми можемо вдосконалити.

 

Джерело:

Cox C, Fritz Z "Presenting complaint: use of language that disempowers patients" BMJ 2022; DOI: 10.1136/bmj-2021-066720.